Metoda Vojty Dorosłych

Vojta_doroslych_klinikasmyka

Metoda Vojty Dorosłych - jak wygląda?

Jest metodą rehabilitacji uznawaną za jedną z najbardziej skutecznych. Stworzona została przez czeskiego neurologa Vaclava Vojtę.

Metoda Vojty nie jest przeznaczona dla określonych schorzeń. Przeciwnie, znajduje zastosowanie w wielu przypadkach. Może być użyta jako leczenie podstawowe w niemal każdym rodzaju zaburzeń funkcji ruchowych i u pacjentów w każdej grupie wiekowej.

Często fałszywie uważa się, że korzystne rezultaty zastosowania terapii metodą Vojty można osiągnąć jedynie u niemowląt i małych dzieci.

Prawidłowe wzorce ruchowe mogą być jednak torowane w ośrodkowym układzie nerwowym także w starszym wieku. Terapia metodą Vojty toruje połączenia nerwowo-mięśniowe , czyli ułatwia kontakt za pomocą istniejącego „przewodu", łączącego drogi nerwowe i mięśnie. W schorzeniach, których nie potrafimy leczyć przyczynowo, na przykład w stwardnieniu rozsianym, zawsze i u każdego pacjenta możemy za pomocą tak zwanej odruchowej lokomocji pobudzić istniejący potencjał neurologiczny, a także wykorzystać go w terapii metodą Vojty.

Obszary zastosowania

Szerokie spektrum możliwych zastosowań metody Vojty u dorosłych przynosi korzyści pacjentom z następującymi schorzeniami:

• nieprawidłowe ustawienie kręgosłupa (np. skolioza)
  • ograniczenia ruchomości w stawach lub dysfunkcje aparatu ruchu o różnej etiologii (pourazowe, bólowe, wynikające z nieprawidłowego obciążania kończyny itp.)
  • zaburzenia neurologiczne, np.:

- choroby nerwowo-mięśniowe,

- niedowłady obwodowe,

- niedowłady połowicze (po udarach),

- stwardnienie rozsiane,

- poprzeczne uszkodzenie rdzenia kręgowego,

- stany bólowe, pozostałości niedowładów po wypadnięciu krążka międzykręgowego, bóle korzonkowe i in.

Rehabilitację tym sposobem mogą prowadzić tylko certyfikowani terapeuci metody Vojty. Tacy właśnie zaopiekują się dzieckiem w naszej klinice.

bogdan-kostenko-fizjoteraputa-dzieciecy-klinika-smyka

mgr Bohdan Kostenko