Lekarz rehabilitacji

lekarz-rehabilitacji-klinika-smyka

Lekarz rehabilitacji jest specjalistą, który zajmuje się diagnostyką i leczeniem urazów oraz chorób układu ruchu u dzieci i młodzieży.

Rehabilitacja jest dziedziną medycyny, w ramach której diagnozuje się i leczy wszelkiego rodzaju nieprawidłowości w budowie oraz funkcjonowaniu układu ruchu u dzieci i młodzieży. Wady, które są diagnozowane w ramach tej dziedziny medycyny mogą mieć charakter wrodzony, być skutkiem powikłań okołoporodowych, czy następstwem urazów mechanicznych.

Lekarz rehabilitacji – kiedy zgłosić się do lekarza?

Jeżeli u dziecka występuje podejrzenie wad wrodzonych układu ruchu lub rozwijają się one np. na skutek powikłań okołoporodowych, należy zgłosić się do Lekarza rehabilitacji. Oczywiście Lekarz rehabilitacji pomaga również dzieciom i młodzieży, u których występują jakiekolwiek niepokojące objawy ze strony układu ruchu, a także w przypadku urazów. Konsultacja ze specjalistą j jest ważnym elementem systematycznych bilansów zdrowotnych dziecka – należy zgłaszać się na nią za każdym razem, gdy zleci to pediatra.

Lekarz rehabilitacji – jakie objawy powinny zaniepokoić?

Warto umówić dziecko do lekarza rehabilitacji, jeśli zauważysz następujące objawy:

• widoczne skrzywienia kręgosłupa;
  • bóle kręgosłupa;
  • koślawość kolan;
  • widoczne nieprawidłowości w budowie kończyn górnych lub dolnych;
  • bóle mięśni i ścięgien;
  • bóle i opuchlizna stawów;
  • stany po urazach nagłych (skręcenia, stłuczenia, zwichnięcia, złamania).

Lekarz rehabilitacji – jak przebiega wizyta?

Wizyta u lekarza rehabilitacji zaczyna się od szczegółowego wywiadu lekarskiego – specjalista rozmawia z rodzicami o przebytych chorobach, przyjmowanych przez dziecko lekach. Lekarz pyta o występujące objawy, doznane urazy, styl życia dziecka, a także zapoznaje się z dokumentacją medyczną. Zazwyczaj wykonuje też standardowe badanie przedmiotowe i testy funkcjonalne. Aby postawić konkretną diagnozę potrzebne są badania obrazowe- USG, RTG, rezonans magnetyczny, czy tomografia komputerowa. Podczas wizyty specjalista może również założyć lub zdjąć dziecku opatrunek, nauczyć nakładania ortezy, wykonać iniekcję dostawową leku przeciwbólowego itp.

Lekarz rehabilitacji – jakie choroby diagnozuje?

Do najczęściej diagnozowanych przez specjalistę schorzeń zalicza się:

• wady postawy (lordozę, skoliozę, kifozę);
  • kolana szpotawe;
  • kolana koślawe;
  • płaskostopie;
  • dysplazję stawów biodrowych u noworodków;
  • kręcz karku;
  • stopę końsko-szpotawą;
  • złamania zmęczeniowe;
  • urazy o charakterze nagłym (pęknięcia kości, skręcenie stawu skokowego, naderwanie ścięgna Achillesa).

Lekarz rehabilitacji – co po wizycie?

Po wizycie należy wykonać wszystkie zlecone badania, a następnie – wdrożyć zaplanowane leczenie. Może obejmować ono stosowanie miejscowych maści i żeli, iniekcje dostawowe, stosowanie wkładek ortopedycznych czy specjalnych ortez, a także dopasowaną do potrzeb fizjoterapię. W przypadku niektórych chorób i urazów konieczne są zabiegi operacyjne w trybie szpitalnym.

Jak przygotować się do wizyty u lekarza rehabilitacji?

Aby wizyta przebiegła kompleksowo należy zabrać ze sobą dotychczasową dokumentację medyczną dziecka. Jeśli pacjentem jest niemowlę – również kartę ciąży i wypis ze szpitala.

joanna-peska-neurolog-neurochirurg-lekarz-rehabilitacji-klinika-smyka

lek. Joanna Pęska