Poród

Seks po porodzie - dlaczego boli?

seks-po-porodzie-klinika-smyka
Życie intymne po ciąży i porodzie często wzbudza wątpliwości i niepokój wśród młodych mam. Jest to naturalne - zmiany, które zachodzą w ciele kobiety ciężarnej wpływają na wiele aspektów związanych ze współżyciem. Nie znaczy to jednak, że seks po urodzeniu dziecka musi być gorszy. Zrozumienie zmian, które wpłyną na jakość współżycia po porodzie, pomoże Ci odpowiednio się przygotować oraz czerpać z seksu radość i satysfakcję.

Seks po porodzie

Jeżeli czytasz ten tekst, to prawdopodobnie niedawno urodziłaś i zastanawiasz się, czy pierwszy seks po porodzie to naprawdę "drugi pierwszy raz"? Obawa przed współżyciem po urodzeniu dziecka jest całkowicie naturalna. Pomimo ukończonego połogu i zgody od lekarza ginekologa, wiele kobiet odczuwa niepokój na myśl o pierwszym stosunku. Bardzo często podczas konsultacji uroginekologicznej po połogu pytacie mnie, czy na pewno możecie już współżyć, czego możecie się spodziewać i czy seks może być bolesny.

Podczas ciąży ciało kobiety ulega ogromnym zmianom, które nie cofają się po okresie 6-tygodniowego połogu. Do pełnej regeneracji oraz wycofania zmian hormonalnych kobiece ciało potrzebuje minimum 6 miesięcy, a przy karmieniu piersią trwa to jeszcze dłużej. Dlatego zarówno postrzeganie własnego ciała, jak i odczucia podczas seksu, mogą być inne od tych, do których jesteśmy przyzwyczajone. Najważniejsze, abyś zawsze pamiętała, że seks nie powinien boleć (z wyjątkiem sytuacji, gdy tego chcesz i oczekujesz doznań bólowych). Bolesne współżycie to nie tylko problem natury fizycznej, ale również emocjonalnej i psychicznej. Poza odebraniem radości płynącej z życia seksualnego, wpływa negatywnie na poczucie własnej wartości oraz relację z bliską osobą. Dlatego jeżeli odczuwasz jakikolwiek ból podczas współżycia, to jak najszybciej poszukaj pomocy. Prawidłowa diagnoza i odpowiednio dobrana terapia przynoszą fantastyczne efekty.

Przyczyny bolesnego współżycia po porodzie

W zależności od tego, jak przebiegał poród oraz jaki jest stan psychofizyczny kobiety, przyczyny dolegliwości mogą być różne i będą wymagać wsparcia różnych specjalistów - ginekologa, fizjoterapeutki uroginekologicznej, seksuologa czy psychoterapeuty. Po porodzie naturalnym najczęstszą przyczyną dolegliwości są blizny po pęknięciu lub nacięciu krocza. Gojąca się tkanka może być sztywna i podatna na podrażnienie, szczególnie na początku penetracji. Uczucie blokady i nadmiernego rozciągania oraz obawa przed uszkodzeniem blizny może dodatkowo powodować zaciskanie mięśni dna miednicy i problem z rozluźnieniem, co zwiększy negatywne doznania. Bolesna blizna wymaga mobilizacji, a okoliczne tkanki rozluźnienia w ramach fizjoterapii uroginekologicznej.

Po porodzie przez cesarskie cięcie bardzo często dochodzi do podwyższenia napięcia mięśniowego w obrębie powierzchownej warstwy mięśni dna miednicy (na wejściu do pochwy), co skutkuje rozpierającym bólem na początku penetracji, a nawet brakiem możliwości wprowadzenia penisa do pochwy. Blizna po cesarskim cięciu może dodatkowo powodować zrosty i podwyższone napięcie w głębokich warstwach struktur dna miednicy, co będzie się objawiało kłującym lub rozrywającym bólem podczas głębokiej penetracji. W każdym przypadku należy zmobilizować bliznę po cesarskim cięciu oraz rozluźnić tkanki w obrębie dna miednicy z pomocą fizjoterapeutki uroginekologicznej.

Inną przyczyną bolesnego współżycia po ciąży i porodzie jest obniżenie narządów miednicy mniejszej (pęcherza, macicy, odbytnicy). Narząd, który uległ obniżeniu stanowi mechaniczną przeszkodę podczas penetracji, a drażnienie go powoduje ból. Kobieta może również odczuwać, że niemożliwe jest pełne wprowadzenie penisa do pochwy, a w ciągu dnia pojawia się uczucie ciążenia w kroczu. Takie objawy wymagają konsultacji uroginekologicznej oraz jak najszybszego rozpoczęcia terapii. Tępy, rozpierający ból podbrzusza bądź okolicy krocza utrzymujący się po stosunku, może świadczyć o niewydolności żylnej miednicy mniejszej i wymaga konsultacji flebologicznej.

Piekący ból podczas stosunku może być wynikiem suchości pochwy. Zmiany hormonalne zachodzące podczas ciąży (obniżony poziom estrogenu), wpływają na osłabienie i atrofię śluzówki pochwy. Podczas ruchów penetracyjnych dochodzi do otarć i mikrouszkodzeń śluzówki. Taki stan będzie utrzymywał się jeszcze po porodzie, przez cały okres karmienia piersią. W takiej sytuacji pomocne będzie stosowanie lubrykantów, globulek nawilżających i odbudowujących śluzówkę pochwy, dobranej przez ginekologa terapii globulkami estriolowymi, a także wykonanie zabiegów rewitalizujących INDIBA®. Ponadto, przyczyną dyskomfortu podczas współżycia może być infekcja intymna. Utrzymujący się świąd, zaczerwienienie, upławy i nieprzyjemny zapach są wskazaniem do konsultacji ginekologicznej i dobrania odpowiedniej farmakoterapii.

Błędne koło bólu

Bez względu na przyczynę, powtarzające się doznania bólowe podczas współżycia będą generować stres psychiczny oraz wzmożone napięcie w ciele kobiety, w szczególności w obrębie dna miednicy. Ciało zapamiętuje te doznania i przy kolejnych próbach współżycia, odruchowo zwiększy napięcie w okolicy krocza w mechanizmie obronnym, co wygeneruje jeszcze większy ból. Może to doprowadzić do unikania zbliżeń, obniżenia poczucia własnej wartości oraz problemów w relacji z bliską osobą. Ponadto, wiele kobiet po porodzie zmaga się z brakiem akceptacji zmian, jakie zaszły w ich ciele, przeciążeniem nadmiarem obowiązków, niewyspaniem oraz spadkiem libido. Dlatego w przypadku bolesnego współżycia, zawsze warto jest rozważyć konsultację z seksuologiem bądź psychoterapeutą.

Bolesne współżycie po porodzie jest częstym problemem, z którym pracuję w gabinecie. W przypadku blizn i podwyższonego napięcia mięśniowego, terapia najczęściej jest stosunkowo szybka i skuteczna. Bywa jednak, że problem bolesnego współżycia jest bardziej złożony i wymaga długoterminowej, wielospecjalistycznej terapii. Pamiętaj - ból podczas seksu po porodzie nie jest czymś normalnym i nie musisz uczyć się z nim żyć. Nie wstydź się o tym mówić i szukać pomocy. Znajdź specjalistę i działaj, bo sfera seksualna ma ogromny wpływ na jakość Twojego życia.

Aleksandra-Szulwic-Pikiewicz

mgr Aleksandra Szulwic-Pikiewicz

Jestem dyplomowaną fizjoterapeutką uroginekologiczną i mamą trójki chłopców. Od 10 lat wspieram Kobiety na różnych etapach życia – w ich powrocie do zdrowia i odkrywaniu siły kobiecego ciała. Moją misją jest, abyś zrozumiała, gdzie leży źródło Twojego problemu, odzyskała zaufanie do własnego ciała oraz poznała możliwości autoterapii.