Rehabilitacja dzieci i niemowląt

Ortopeda dziecięcy

Ortopeda dziecięcy – czym się zajmuje?

Ortopeda dziecięcy jest specjalistą, który zajmuje się diagnostyką i leczeniem urazów oraz chorób układu ruchu u dzieci i młodzieży.

Ortopedia dziecięca jest dziedziną medycyny, w ramach której diagnozuje się i leczy wszelkiego rodzaju nieprawidłowości w budowie oraz funkcjonowaniu układu ruchu u dzieci i młodzieży. Wady, które są diagnozowane w ramach tej dziedziny medycyny mogą mieć charakter wrodzony, być skutkiem powikłań okołoporodowych, czy następstwem urazów mechanicznych.

Ortopedia dziecięca – kiedy zgłosić się do lekarza?

Jeżeli u dziecka występuje podejrzenie wad wrodzonych układu ruchu lub rozwijają się one np. na skutek powikłań okołoporodowych, należy zgłosić się do ortopedy dziecięcego. Oczywiście ortopeda dziecięcy pomaga również dzieciom i młodzieży, u których występują jakiekolwiek niepokojące objawy ze strony układu ruchu, a także w przypadku urazów. Konsultacja ze specjalistą ortopedii dziecięcej jest ważnym elementem systematycznych bilansów zdrowotnych dziecka – należy zgłaszać się na nią za każdym razem, gdy zleci to pediatra.

Ortopeda dziecięcy – jakie objawy powinny zaniepokoić?

Warto umówić dziecko do ortopedy, jeśli zauważysz następujące objawy:

• widoczne skrzywienia kręgosłupa;
  • bóle kręgosłupa;
  • koślawość kolan;
  • widoczne nieprawidłowości w budowie kończyn górnych lub dolnych;
  • bóle mięśni i ścięgien;
  • bóle i opuchlizna stawów;
  • stany po urazach nagłych (skręcenia, stłuczenia, zwichnięcia, złamania).

Ortopedia dziecięca – jak przebiega wizyta?

Wizyta u ortopedy dziecięcego zaczyna się od szczegółowego wywiadu lekarskiego – specjalista rozmawia z rodzicami o przebytych chorobach, przyjmowanych przez dziecko lekach. Lekarz pyta o występujące objawy, doznane urazy, styl życia dziecka, a także zapoznaje się z dokumentacją medyczną. Zazwyczaj wykonuje też standardowe badanie przedmiotowe i testy funkcjonalne. Aby postawić konkretną diagnozę potrzebne są badania obrazowe- USG, RTG, rezonans magnetyczny, czy tomografia komputerowa. Podczas wizyty ortopeda dziecięcy może również założyć lub zdjąć dziecku opatrunek, nauczyć nakładania ortezy, wykonać iniekcję dostawową leku przeciwbólowego itp.

Ortopeda dziecięcy – jakie choroby diagnozuje?

Do najczęściej diagnozowanych przez specjalistę ortopedii dziecięcej schorzeń zalicza się:

• wady postawy (lordozę, skoliozę, kifozę);
  • kolana szpotawe;
  • kolana koślawe;
  • płaskostopie;
  • dysplazję stawów biodrowych u noworodków;
  • kręcz karku;
  • stopę końsko-szpotawą;
  • złamania zmęczeniowe;
  • urazy o charakterze nagłym (pęknięcia kości, skręcenie stawu skokowego, naderwanie ścięgna Achillesa).

Ortopedia dziecięca – co po wizycie?

Po wizycie u ortopedy dziecięcego należy wykonać wszystkie zlecone badania, a następnie – wdrożyć zaplanowane leczenie. Może obejmować ono stosowanie miejscowych maści i żeli, iniekcje dostawowe, stosowanie wkładek ortopedycznych czy specjalnych ortez, a także dopasowaną do potrzeb fizjoterapię. W przypadku niektórych chorób i urazów konieczne są zabiegi operacyjne w trybie szpitalnym.

Klinika Smyka nawiązała partnerską współpracę z FORUS Centrum Medyczne w zakresie: konsultacji Ortopedy dziecięcego (dzieci już od 2-giego tygodnia życia i nastolatków)

Zlokalizowani jesteśmy od siebie zaledwie 700 m. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.